Aktualnie wszyscy w Polsce borykamy się z najwyższą inflacją od ponad 20 lat. Rosnące ceny produktów, energii oraz paliwa, to problemy, z którymi musi walczyć również branża gastronomiczna. A to oznacza coraz wyższy koszt przygotowania dań oraz dostawy.  By biznes nadal był rentowny, restauratorzy zmuszeni są podnieść ceny. Jednak takie działanie powinno być dobrze przemyślane, by z powodu podwyżki nie stracić klientów, którzy również coraz skrupulatniej liczą każdy grosz. Poznaj 4 sposoby, jak możesz ograniczyć wpływ inflacji na Twój gastronomiczny biznes.

 

1. Kontroluj wydatki i ustal odpowiedni food cost

W aktualnej sytuacji rosnących cen produktów, podniesienie cen dań wydaje się nieuniknione. Stąd też ważne jest, aby kontrolować i zoptymalizować odpowiedni food cost. Możesz poszukać innego dostawcy, ale niestety inflacja wpływa na wszystkich przedsiębiorców, więc prawdopodobnie tam też ceny będą wyższe.

Jeśli zabierzesz się za zmianę cen, koniecznie przelicz nowy food cost, czyli koszt wytworzenia pojedynczego dania wyrażony w procentach. By obliczyć food cost dla 1 dania, należy posłużyć się równaniem: FC = (KOSZT SUROWCA 1 DANIA / CENA NETTO DANIA)*100%. Często mówi się, że food cost na poziomie 30% ceny dania to optymalny poziom, ale tak naprawdę jest on uzależniony od wielu czynników, w tym wysokości sprzedaży.

Aby faktycznie wpłynąć na finanse restauracji, w pierwszej kolejności skup się na rentowności najpopularniejszych dań oraz określeniu dla nich odpowiedniego food costu, ponieważ to z ich sprzedaż przynosi najwięcej zysku. Zmieniając ceny w menu, można spotkać się z niezadowoleniem zwłaszcza stałych klientów, którzy doskonale znają kartę dań. Aby uniknąć negatywnych odczuć, możesz połączyć zmianę cen z wprowadzeniem nowego menu. Klienci nie będą mieli porównania ze starych cen, a w dodatku nowe menu wprowadzi świeżość oferty.

 

2. Promuj swoje menu

Z powodu inflacji i rosnących kosztów życia wiele osób rezygnuje z dotychczasowych przyjemności, takich jak np. regularne odwiedzanie restauracji czy zamawianie posiłków na dowóz. Dlatego teraz szczególnie istotne jest zachęcanie ludzi do zakupu i przejrzyste informacje na temat tego, jak zamówić jedzenie z lokalu.

  • Pamiętaj, aby promować swoje menu i nowości z karty lub sezonowe dania – skup się na przedstawieniu swojego menu jako czegoś wyjątkowego, tak, aby wzbudzało chęć skosztowania. Publikuj regularnie atrakcyjne zdjęcia dań i lokalu w mediach społecznościowych, dzięki czemu będziesz przypomniał obserwatorom o swoim istnieniu, zachęcając tym samym do skorzystania z oferty.
  • Utwórz post z aktualnym menu oraz informacjami na temat tego, jak można zamówić jedzenie, oraz przypnij go na górze fanpage na Facebooku. W ten sposób klienci będą mieli wszystkie najistotniejsze informacje na górze strony.
  • Reklamuj zamówienia online, informuj na swoich social mediach o linku do strony z zamówieniami.
  • Organizuj wydarzenia na Facebooku, np. dzień z kuchnią włoską lub wyjątkowe danie, które będzie dostępne w lokalu tylko przez weekend. To idealny sposób na przykucie uwagi klientów i zachęcenie ich do odwiedzenia lokalu.
  • Zaproponuj klientom coś wyjątkowego jak np. własne delikatesy, słoiki, półprodukty lub zestawy do samodzielnego złożenia w domu. Tego typu dania mogą posłużyć za prezent lub podarunek, np. na okres świąteczny.

 

3. Dbaj o klienta

Poświęć chwilę na wymyślenie promocji dopasowanej do Twojej grupy docelowej! Możesz wykorzystać na przykład programy lojalnościowe, które utrzymują klienta i zachęcają do regularnych zamówień. Wykorzystaj ten fakt i promuj swój program lojalnościowy, dzięki któremu klienci mogą uzyskać rabat lub odebrać darmową pozycję z menu.
Aby ożywić ruch w lokalu możesz zorganizować akcje promocyjne, takie jak np. „W każdy poniedziałek dwie pizze w cenie jednej” lub „Do każdego dania piwo za złotówkę”. Uatrakcyjni to ofertę i zwerbuje nowych klientów.
Jeśli rosnące ceny paliwa wpływają negatywnie na opłacalność dowozów, możesz zachęcić klientów do odbioru zamówień w lokalu, proponując przykładowo zniżkę – np. “ Przy odbiorze osobistym dania na wynos objęte rabatem 10%.”

 

4. Nie marnuj jedzenia

Wyrzucając jedzenie generujesz straty. Zamiast wyrzucać coś do kosza, możesz utworzyć dla swoich klientów „happy hour”, czyli godzinę dużych przecen dań, które się nie sprzedały. Kolejną alternatywą dla uniknięcia marnowania jedzenia są aplikacje typu togoodtoogo lub foodsi. Aplikacje skupiają się na ograniczeniu marnowania pożywienia. Tworząc przecenione paczki – niespodzianki, które odbierane są osobiście przez klientów masz możliwość zwiększyć ruch w swoim lokalu, ale i także ograniczyć straty.

Możesz także zaangażować się w akcje charytatywne, wspierając działanie fundacji dla ubogich czy bezdomnych osób. Zamiast wyrzucać jedzenie wesprzesz potrzebujących, a dodatkowo przyczynisz się do budowy pozytywnego PR o swoim lokalu.

 

Wykonanie strony: Czerwiak Studio